De Nederlandse componist Joris de Man is genomineerd voor de prestigieuze Ivor Novello Award, een prijs die voor de vijfenvijftigste keer wordt uitgereikt aan componisten van pop en hedendaagse muziek maar ook van televisie-, film- en dit jaar voor het eerst gamesmuziek. De Man is genomineerd voor de soundtrack van Killzone 2. Control sprak met hem.
Gefeliciteerd!
“Ja bedankt! Het is natuurlijk een grote eer. Het speciale aan deze award is dat hij wordt gegeven door vakgenoten, andere componisten en liedjesschrijvers dus. Dat ik genomineerd ben door mensen die ik zelf bewonder maakt het extra speciaal. Als je ziet welke muzikanten in het verleden de prijs hebben gewonnen, ben ik in zeer goed gezelschap.”
Wat betekent het dat er nu ook een Ivor Novello Award voor gamemuziek is?
“Veel gamecomponisten, waaronder ikzelf, zijn blij dat gamemuziek eindelijk serieus wordt genomen buiten de gamesindustrie. De Award geeft de kunst van het componeren voor games meer gewicht en zorgt ervoor dat mensen die er anders nooit mee in aanraking komen, nu ervan bewust zijn dat het bestaat.”
Muziek speelt altijd al een belangrijke rol in games, waarom duurt het zo lang voordat de buitenwereld het erkent als een volwaardige muziekstroming?
“Dat komt door een combinatie van factoren. Belangrijk is dat het nu veel zichtbaarder is geworden door de inspanning van mensen als Richard Jacques, Tony Tallerico en Jack Wall van de Video Games Live concerten. Het helpt ook dat Awards als Bafta en Hollywood Music in Media een categorie voor gamemuziek hebben toegevoegd. Een andere factor is dat de hele gamesindustrie volwassen aan het worden is. Het komt steeds vaker voor dat gamemuziek ingespeeld wordt door een echt orkest of professionele muzikanten. De kwaliteit van gamemuziek doet in niks meer onder voor die van televisie en film dus heeft een veel breder appeal.”
De nominatie is voor Killzone 2, waar ben je zelf het meest tevreden over?
“De thema’s denk ik. Ik heb herkenbare melodieën gemaakt voor verschillende personages zoals de Helghast March en Templar’s Lament, die terugkeren in cutscenes zodat er een gevoel van continuïteit ontstaat. Met Birth of War: Retribution voor Killzone 2 heb ik de intro akkoorden van de originele Birth of War uit Killzone 1 gebruikt om de twee games bij elkaar te trekken. Zo weet de speler dat het om dezelfde wereld gaat, maar in een ander tijd speelt.”
Wat heb je geleerd van de opname van de soundtrack voor Killzone 2?
“Less is more! Toen ik voor de eerste Killzone een orkest tot mijn beschikking had, probeerde ik zoveel mogelijk ideeën en complexe orkestraties in de muziek te proppen. Het klonk best aardig, maar veel van de ideeën verzopen in de mix. Voor Killzone 2 heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik heb gekozen voor duidelijke thema’s. We hadden dit keer een kleiner ensemble, maar de kwaliteit van het Nimrod Session Orchestra en de ongelooflijke akoestiek van de Abbey Road studio zorgde ervoor dat de muziek veel beter tot zijn recht kwam. Het is daardoor veel krachtiger.”
Wat kunnen we nog van je verwachten in de toekomst?
“Ik heb laatst de muziek gemaakt voor de XBLA game van wat vrienden van me (Scrap Metal van Kees Rijnen en Nick Waanders). Dat was weer eens wat anders dan mijn gebruikelijke muziek met harde industriële rock. Verder werk ik aan het sound design van Dust 514 en heb ik nog wat andere projecten lopen.”
De uitreiking van de Ivor Novello Award is op 20 mei.