De wekelijkse lijst van opmerkelijke game-gerelateerde zaken. Historisch of van afgelopen dinsdag, rechtstreeks vanuit Utrecht is hier de Control Top Vijf…
De Playstation 2 is ’s werelds meest succesvolle console tot nu toe. Er zijn wereldwijd meer dan 140 miljoen PS2s verkocht. Ook Nederlandse ontwikkelaars hebben bijgedragen aan de nog steeds groeiende bibliotheek van dit systeem. Wij zetten er vijf op een rij.
5) Cyclone Circus (Playlogic)
Wereldwijde klimaatveranderingen zorgen voor een flinke wind, wat een futuristische zeilsport mogelijk maakt. We hoeven ons echter geen zorgen te maken dat het energieverbruik van PS2s die Cyclone Circus draaien bijdragen aan het echte broeikaseffect. De weinige recensies die journalisten er aan wijdden waren rampzalig (sorry voor de woordspeling) en kwamen niet boven de 2.0. En dat is de score, niet de versie.
De Metacritic score van 26 toont dat je geen lasers of K.A.R.R nodig hebt om een pratende auto om zeep te helpen.
4) Knightrider 2 (Davilex)
Op het moment dat Davilex aankondigde de rechten van de Knightrider TV serie te hebben verworven was David Hasselhoff zelfs in Duitsland niet populair meer. Weinig mensen zaten nog te wachten op de zwarte TransAm met het cylon oog, en het eindproduct wist niemand van het tegendeel te overtuigen. Toch maakte Davilex een vervolg dat behalve op PC ook op PS2 verscheen. De Metacritic score van 26 toont dat je geen lasers of K.A.R.R nodig hebt om een pratende auto om zeep te helpen.
3) Beach king stunt racer (Davilex)
Het is een racespel! Op het strand! Met Stunts! En zonder Koning! Hoewel de weinige recensies die het spel kreeg de game niet echt ‘slecht’ noemden, waren er ook weinig loftrompetten. Met hier en daar een zesje viel het stunten om ‘babes’ te plezieren kennelijk niet in de smaak.
Guerrilla Games kreeg ruimschoots de kans om zich te revancheren en om uiteindelijk uit te groeien tot een van de belangrijkste Playstation ontwikkelaars ter wereld.
2) Shellshock Nam ’67 (Guerrilla Games)
Voor Killzone was er Shellshock. De Vietnamoorlog fungeert als setting voor een shooter met veel bloed. De game kreeg zeer gemengde recensies, waarbij sommige journalisten de graphics en AI van tegenstanders de hemel in prezen, terwijl anderen dit juist weer als zwakke punten aanwezen. Met een Metacritic gemiddelde van 58 was het misschien geen wereldwijde topper, maar Guerrilla Games kreeg ruimschoots de kans om zich te revancheren en om uiteindelijk uit te groeien tot een van de belangrijkste Playstation ontwikkelaars ter wereld.
1) Killzone
Blijkbaar zeggen review scores ook niet alles. Want wat zou het dat Killzone op PS2 een Metacritic score van ‘slechts’ 70 wist te behalen? Sony zag potentie in de strijd tegen de Helghast met hun iconische rode ogen en Nazi symboliek, en gaf de Amsterdamse studio de kans om de franchise verder te ontwikkelen. De grote kritiek op Killzone 1 was dat het spel geweldige art direction had, maar dat de onnauwkeurige besturing en zwakke PS2 hardware roet in het eten gooiden.