Iedere maandag nodigt de redactie van Control je uit om mee te praten over recent nieuws op het gebied van gamedesign, development, publishing en educatie.
Jack Trenton kon het niet laten: de Amerikaanse baas van Playstation onthulde dat Killzone 3 op dit moment in productie is. Hoewel hij niet meer prijsgaf dan dat, ligt het voor de hand dat het opnieuw de Amsterdamse studio Guerrilla Games is die deze succesvolle IP verder ontwikkelt. Aangezien Killzone 1 in 2004 verscheen voor PS2, betekent dit, dat Guerrilla Games op dit moment het grootste deel van het decenium met deze IP werkt.
Natuurlijk heeft het voordelen om met een (inmiddels) groot en succesvol merk te werken. Maar er is ook een keerzijde. Er bestaat zoiets als IP-moeheid.
De Nederlandse studio Khaeon gaf in een interview met Control aan dat ze na het afronden van hun MMO Chronicles of Spellborn echt toe waren aan iets totaal anders. De prijswinnende titels Dougie Moo’s Aquatic Antics en Star Defense waren daar het gevolg van.
En uiteindelijk was Microsoft’s niet aflatende honger naar Halo games de reden voor Bungie om zich weer los te maken van de maker van Xbox. De Halo franchise werd overgedragen aan een nieuwe studio, en Bungie wil zich weer op iets nieuws richten.
Dus wat vind jij? Werk je het liefst binnen de relatief veilige afbakening van een bestaande franchise of zou je het liefst steeds weer een origineel IP neerzetten? Is het reeel om steeds maar weer iets nieuws in de markt te willen zetten, of wil het publiek dat helemaal niet? Reageer!