De eerste echte iPhone MMO RTS had eigenlijk al halverwege 2008 moeten verschijnen. Het bleef echter stil rond Armada: Kingdoms, een product van het Amsterdamse Bloomsix. Wij spraken met mede eigenaar Bart Verschoor over de toekomst van deze unieke game.
Uitstel
“We vinden het zelf ook heel erg dat we de lancering moesten uitstellen. Maar we willen deze unieke kans niet verspelen.” Hiermee doelt Verschoor op het probleem dat je een MMO maar één keer kunt lanceren. De eerste klap is hierbij heel wat daalders waard, want een slechte lancering kan een MMO snel om zeep helpen.
“Kijk naar games als Conan en Warhammer Online. Op zich best goede MMOs maar hun rommelige lancering heeft hen de das om gedaan.”
Polish
Dit is dan ook de reden dat Bloomsix besloot om langer door te gaan met het polishen van de game. “Een van de belangrijkste uitdagingen is pacing. Je moet als je begint genoeg te doen hebben, maar niet binnen drie dagen max level bereiken.” Dat is een probleem, vooral omdat juist de hardcore gamers het meest mondig zijn. Zij gaan vaak veel sneller door een spel heen dan een gemiddelde gamer, en steken het niet onder stoelen of banken wanneer er iets mis is. Zoals bijvoorbeeld een gebrek aan ‘end game’.
Voorwaarden
“Dat laatste zal bij ons niet gebeuren. Dat is een van de systemen waar we nu aan werken: wij bepalen of een speler een quest wel of niet kan doen. Er moet eerst aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Op die manier willen we voorkomen dat iemand snel door de content racet.”
Inmiddels test Bloomsix het spel intern. Er is nog geen gesloten of open beta, maar Verschoor verzekert me dat Armada: Kingdoms nu al speelbaar is.
Het is overigens niet zo dat Bloomsix alleen werkt aan Armada: Kingdoms. Het bedrijf werkt aan een (nog geheime) gelicenceerde iPhone game, en heeft nog een ander pril ijzer in het vuur. “We moeten ook geld verdienen. Hoe graag we ook al onze tijd aan de MMO besteden, we moeten realistisch zijn.”
Volgens Verschoor is Armada: Kingdoms echter nog steeds de belangrijkste game van de studio, en eentje waarin ze de meeste potentie zien. “Ik sta te popelen om hem straks live te spelen!”