Dat Zynga games succesvol zijn op social networks zal niet veel mensen ontgaan, Mafia Wars, Farmville, Petville, allemaal titels die miljoenen spelers hebben. Waar komt dat succes vandaan? Waarom doen Zynga games het zo goed? Het antwoord is simpel volgens Mark Skaggs -VP of Product Development: meten, meten en nog eens meten en daarmee een vaag begrip als ‘fun’ omzetten naar data.
Bij traditionele games wordt het meeste werk voor de launch verricht en is er sprake van wat Skaggs ‘giswerk’ noemt. Een vraag als ‘Wat zouden de spelers leuk vinden’ moet voor het uitkomen van een spel al helemaal uitgedacht zijn. Bij Zynga verloopt het proces anders. Er wordt een grondplan voor een game gelegd, deze game wordt gelanceerd en op basis van het gedrag van spelers slaan ze vervolgens aan het tweaken. Er komt geen rechtstreekse feedback van de spelers, maar hun gedrag binnen de game wordt nauwlettend gevolgd. Dit levert allerlei data op waaruit de mensen van Zynga op kunnen maken wat spelers leuk vinden om te doen. ‘Test het!’ roept Skaggs meerdere malen tijdens zijn lezing. Van mensen persoonlijke duidelijke feedback krijgen is volgens hem lastig. “Persoonlijke feedback is vaak niet precies genoeg. Of teveel doorspekt met emoties en daardoor erg subjectief. Het gedrag van spelers is echter makkelijk te meten en om te zetten in data. Gebruik deze data om problemen in games op te sporen en te fixen.”