Gameconsultant en ‘Certified Scrummaster’ Clinton Keith valt maar gelijk met de deur in huis: “Het grootste misverstand over SCRUM is dat het een methode is. Dat is het niet, het is slechts een framework. Veel mensen hebben het idee dat SCRUM een soort automatische piloot is die project management en leiderschap overbodig maakt. Dat is niet waar!”
Gamesdevelopment is een ingewikkeld proces. Als ontwikkelaar heb je ondermeer te maken met vastgestelde release data, minimum vereisten voor features en lange productie cycli. Om de verschillende onderdelen van development goed met elkaar te laten werken is een overzichtelijke planning van levensbelang. SCRUM kan daarin een rol spelen. De belangrijkste dingen daarin zijn tussentijds meten en evalueren. Keith: “Als een planning niet haalbaar is, kun je daar maar beter in een vroeg stadium achterkomen zodat er wellicht nog wat te redden is.”
Gezond verstand
Het is belangrijk om op een rijtje te hebben wat je wilt en hoe je dat denkt te realiseren. Verdeel de features van je game in must haves -elementen die noodzakelijk zijn om de game goed te maken- en could haves -extra’s die een game aantrekkelijk maken, maar die niet essentieel zijn-. Verdeel ook je middelen zoals mensen en geld op een goede manier over het gehele ontwikkelingsproces. Keith: “Het klinkt allemaal wellicht als het opentrappen van open deuren, maar in de praktijk gaan veel voordehand liggende dingen toch mis.” Voor de zekerheid zegt hij het nog maar eens: “SCRUM is een prima tool, maar gebruik daarnaast vooral je gezonde verstand.”