OnLive kocht een sessie in tijdens de GDC, maar die bleek verrassend informatief. Vorig jaar presenteerde het ‘streaming games’-bedrijf OnLive zich groots op de GDC en een jaar later delen ze iets meer informatie — hoewel we nog niet tot de kern van techniek of het businessmodel kunnen doordringen.
De vorig jaar aangekondigde release van winter 2009 is — uiteraard — niet gehaald. De launch van het platform staat nu gepland voor 17 juni 2010, de laatste dag van de E3. Vanaf die datum kunnen we via OnLive games spelen als Mass Effect 2, Assassin’s Creed II, Dragon Age en Red Faction: Guerrilla.
Maar wat is OnLive nou precies? Het is een cloud based videogames on demand platforrm, oftewel gaming on demand op welke PC, Mac, of TV dan ook waarbij de games draaien op de hardware van OnLive. Als je de TV wilt gebruiken zul je wel een klein kastje in huis moeten halen, de zogenaamde microconsole, maar dat is alles. Geen dure videokaarten meer, geen nieuwe consoles iedere pak ‘m beet zeven jaar, gewoon je eigen oude PC en Mac gebruiken om games te spelen die nu alleen maar speelbaar zijn op consoles of state-of-the-art PC’s.
Red Faction: Guerrilla
Hoe ziet dit er nu allemaal uit aan de kant van de developer? Hoe port je games naar OnLive en hoe ingewikkeld is de techniek achter de schermen? Volgens Joe Bentley en Tom Dubois van OnLive is alles betrekkelijk simpel. Als voorbeeld nemen ze de port van Red Fation: Guerrilla die ze als testcase hebben gebruikt. Het RFG team was al een tijdje ontbonden en ze hebben dus een engineer op het project gezet die niet eerder aan de game had gewerkt en binnen drie weken draaide de game op OnLive. Als de port door het ontwikkelteam zelf gedaan was had het waarschijnlijk nog korter geduurd.
Om bij Red Faction te blijven, wat zijn voor THQ de redenen om zich met OnLive bezig te houden? Dat zijn er een aantal, maar de belangrijkste redenen zijn dat er meer verdiend kan worden (marges zijn beter dan bij boxed games), je hebt geen last van piraterij en verkoop van tweedehands games en je hebt slechts één SKU nodig. Dit laatste is ook een groot voordeel voor ontwikkelaars, je hoeft niet van tevoren meer te kiezen of het een PC, Mac of console game wordt; er dan wel vaanuitgaande dat OnLive niet slechts een toevoeging is aan de platformen die we nu al hebben, maar alle andere losse platformen vervangt (wat uiteraard nog maar zeer de vraag is).
[stextbox id=”custom” caption=”Meer over Cloud Gaming tijdens het Festival of Games”]
David Perry keynote speaker op het Festival of Games 2010
Industrie-icoon David Perry geeft een keynote speech tijdens het Festival of Games 2010. Perry is de grote man achter GAIKAI, het bedrijf dat dit jaar een nieuwe manier van games distribueren lanceert. Perry is tevens de oprichter van Shiny Entertainment en ontwierp enkele grote titels als Earthworm Jim, MDK en de Matrix-games.
GAIKAI heeft een techniek ontwikkeld waarbij games niet meer draaien op een computer of console thuis, maar op een server vanwaar beeld en geluid via internet naar de ontvanger worden gestuurd. Het installeren van games wordt overbodig, complete spellen, dus ook grote 3D-games als Grand Theft Auto VI, kunnen vanuit een internetbrowser zo worden gestart.
David Perry lanceert de nieuwe techniek later dit jaar. Deze zal in de eerste fase nog beperkt beschikbaar zijn. Tijdens het congres komt hij niet alleen het streaming gaming tonen, maar spreekt tevens over zijn visie op de toekomst op de gamesindustrie.
“Voor developers en publishers is de ontwikkeling van nieuwe technologie om publiek te bereiken – nieuwe distributiemethodes – ongelooflijk belangrijk. En dus interessant. We zijn daarom erg trots de voorman van het bedrijf dat dit jaar de grootste innovatie van de gamesindustrie lanceert, als keynote spreker aan te kondigen”, aldus Matthijs Dierckx-Kuijper, uitgever van het vakblad Control en mede verantwoordelijk voor het sprekerprogramma van het NLGD Festival of Games.
De voorzitter van de Stichting Nederlandse Gamedagen, de organisatie achter het festival, Seth van der Meer: “Het presenteren van David Perry als keynote spreker geeft aan dat we het congres naar een hoger plan tillen. Toonaangevende technieken die van groot belang zijn voor iedereen in de gamesindustrie geven we een prominente plek op het congres.”
Niet alleen de toekomst, ook successen uit het verleden vormen een belangrijk onderdeel van het congres. Control-hoofdredacteur en mede-programmeur Eric Bartelson: “Zo is al bekend dat Ian Livingstone het verhaal over het succes achter Eidos en de Tomb Raider-serie komt vertellen, maar we hebben nog een naam in de pijplijn. De maker van een wereldberoemde game die een inspiratie is voor tal van developers. Waarschijnlijk kunnen we hem volgende week bekend maken.”
[/stextbox]