Make your game appeal to the Asian market door Charles Chang, Taiyoung Ryu en Robert Song.
Een sessie over geld verdienen in Azië? Graag!
We waren er helemaal klaar voor om te horen hoe wij als Europeanen eindelijk eens de Aziatische markt konden overstromen met onze games, maar we krijgen aan het begin van de sessie een kleine teleurstelling te verwerken. De sprekers beperken zich voornamelijk tot Korea en China en dus online gaming. Japan laten ze buiten beschouwing, omdat deze markt nogal verschilt van de voornoemde landen. Na het intrappen van een paar open deuren – zoek een lokale partner, lokalisatie is belangrijk – krijgen we ook inzicht in hoe er in landen als Korea en China geld te verdienen valt aan gamers. Veel geld als je weet waar je mee bezig bent.
Het belangrijkste punt waar je aan moet denken als je in deze markten aan de slag wilt is lokalisatie. Met games in het Engels of een andere Europese taal heb je niets te zoeken in Azië. Waar Nederlanders nog vaak genoeg ‘afgescheept’ kunnen worden met een Engels versie van een game, of daar soms zelfs de voorkeur aangeven, willen Aziaten gamen in hun moerstaal. En dat lokaliseren de moeite waard is blijkt wel uit de zeer hoge omzetten die gehaald worden. De Aziatische markten groeien namelijk hard, in China alleen al is de omzet in 2009 gegroeid met $250 miljoen. Alles met online gaming, want console-gaming is daar niet populair. Ook in Korea bestaat de industrie voor 80% uit online games. Deze twee landen zijn samen met Taiwan, India, Vietnam en Thailand goed voor een jaaromzet van 19,7 miljard US dollar en hier profiteren Westerse bedrijven nauwelijks van. Het ontbreekt hen de kennis om zich op deze markten te begeven. Piraterij is aan de orde van de dag, maar in Azië wordt hier niet over geklaagd, de verdienmodellen zijn gewoon anders. Het grootste deel van de games is gratis te spelen, het geld wordt verdiend met microtransacties. Spelers kunnen de game gratis spelen, maar er zijn ook allerlei items te koop zoals boosts, karakters, huisdieren en decoraties. Veel games hebben ook een zogenaamd dual currency system, ingame geld (of reward points) naast echt geld. De reden hiervan is heel simpel, een game vaart wel bij het aantal spelers en als je alle mensen die geen echt geld aan een game willen besteden niet mee zou laten spelen zouden er veel minder spelers zijn. De kans is dat de mensen die wel echt geld in een game stoppen wegblijven. Dit systeem is te vergelijken met Zynga’s Mafia Wars, je kunt de game spelen als je niet betaalt, maar het gaat allemaal een stuk sneller als je met echt geld een paar ingame items koopt
Lees meer over deze sessie in de komende uitgave van Control.