Foto: Panel over internationale samenwerking met Nederlanders Marinka Coupier en JP van Seventer.
Tijdens het panel over internationale samenwerking liep bijna de helft van het publiek de zaal uit toen werd gevraagd… om samen te werken!
Gespreksleider Marinka Coupier van de HKU verdeelde de zaal met behulp van gekleurde papiertjes naar nationaliteit en functie, maar toen ze het publiek verzocht kleine groepjes te vormen voor een korte brainstormsessie hield een groot gedeelte het voor gezien. Het lijkt erop dat veel mensen liever passief dan actief samenwerken.
Skype sucks
De weglopers misten daardoor wel de presentatie van een succesvolle internationale samenwerking tussen studenten van de HKU en die van University of Southern California (USC). In opdracht van Wacom zijn het afgelopen jaar vier games ontwikkeld die gebruik maken van het Wacom tablet. Drie games moeten nog uitkomen, maar de eerste release was meteen een voltreffer. Paper Cakes is genomineerd in de categorie Best Student Game op het Independent Game Festival, onderdeel van de GDC. De HKU studenten hebben een heel semester aan dit project kunnen werken, waar het voor de USC studenten slechts een toevoeging aan het curriculum was. Zij hadden maar vier uur per week te besteden aan het project. De verschillende tijdszones vormden ook een probleem. Als de Utrechtse studenten naar huis gingen, werden de Californische studenten net wakker. Verder bleek Skype niet altijd een betrouwbaar communicatiemiddel te zijn. Een voordeel van de moeizame communicatie was dat procedures veel meer geformaliseerd werden. Het project was een zeer positieve ervaring voor alle betrokken partijen en het is nagenoeg zeker dan Wacom, HKU en USC ook in 2010 weer een soortgelijk project opzetten. Dit keer wel met betere video conference calls, betere online tools en meer ‘meetings in person’.
Absoluut noodzakelijk
Dat niet alle internationale samenwerkingsverbanden zo succesvol zijn blijkt uit de verdere paneldiscussie. Culturen verschillen nou eenmaal nogal van elkaar en dat maakt het niet altijd makkelijk. Pedadogische normen tussen Europa en China verschillen bijvoorbeeld hemelsbreed en zijn in landen als Japan en de US veel opleidingen een stuk duurder dan in Europa, terwijl er in Rusland nauwelijks geld is. Voor het funden van samenwerkingen moeten dan ook vaak verschillende bronnen aangeboord worden, zo maakt Gotland University gebruik van financiële ondersteuning van de overheid en vanuit de industrie. Doordat games en gamesdevelopment steeds internationaler worden, is internationale samenwerking absoluut noodzakelijk om studenten klaar te stomen voor een latere baan in de gamesindustrie. “En dat is de verantwoordelijkheid van ons als opleiders”, sluit Marinka Coupier af.