More

    GDC 2010: Grendel Games demonstreert zijn "Wii-Medic"

    Artsen die elkaars high scores bevechten en ziekenhuizen die onderling de strijd aan gaan. Het Nederlandse Grendel Games mocht het komen uitleggen op de GDC.

    Nederland is dit jaar op de GDC met een flink aantal sprekers vertegenwoordigd en Tim Laning is de eerste Nederlander die het podium betreedt. Hij is samen met Jan-Jaap Severs de oprichter van Grendel Games, een ontwikkelaar die zich naast entertaiment games bezighoudt met games voor de gezondheidszorg. Serious games zijn de financiële basis voor Grendel, en het bedrijf mag zijn expertise delen op de GDC.
    Tijdens de sessie presenteren Laning en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) hun laatste ontwikkeling: een laparoscopische game, een trainingsmiddel voor medisch personeel en een alternatief voor dure simulatiesystemen. Grendel maakt bij deze game gebruik van standaard Wii-motes in combinatie met op maat gemaakte medische verlengstukken.

    Explosief

    De heren openen met een grappige anekdote: het heeft ze nogal wat moeite gekost om hun demo model door de douane te krijgen, want in deze tijden van terrorisme is iets onbekends al snel iets bedreigends. In de ogen van de mensen van de Amerikaanse douane was deze ongewone controller eerder een gevaarlijk explosief dan een demomodel voor een gameconferentie.

    Jetse Goris van het UMCG vertelt over de achtergrond van het idee, waarom is een game als deze handig of zelfs nodig? Om dat uit te kunnen leggen krijgen we eerst een larascopie 1.01 cursus. Het is een betrekkelijk nieuwe techniek, en hoewel het een kleine medische ingreep is zijn de gevaren een stuk groter dan men in eerste instantie dacht. Kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben en daarom is training voor deze procedure verplicht. Klinkt logisch, maar veel artsen zijn te druk zijn om te trainen. De dure simulatoren zijn nogal eens stuk en de trainingen zelf saai. Dat moest beter en leuker. Dit was ook de conclusie van dokter James “Butch” Rosser die in 2007 in zijn onderzoek vaststelde dat videogames wel eens heel geschikt zouden kunnen voor een medische training. Met dit idee zijn Jetse Goris en ziijn collega’s aan de slag gegaan en zo kwamen ze terecht bij de Wii en bij Grendel.

    Grendel heeft ervaring met serious games met een medische toepassing, zoals revalidatiegames voor kinderen. Laning en de zijnen zagen zich met dit nieuwe project voor een flink aantal uitdagingen geplaatst. Waar de meeste simulatoren zich uitsluitend richten op de bij een larascopie actieve hand, blijft in deze game de passieve hand níet passief. Ook was het belangrijk dat er diepte toegevoegd werd en moesten de letterlijk schemerige omstandigheden van een larascopie in acht genomen worden.

    Ook een Serious Game is een Game

    Zover de praktische zaken, alles wordt pas echt leuk als een game een competitief element heeft: artsen die elkaars high scores bevechten en ziekenhuizen die onderling de strijd aan kunnen gaan. Een echte game dus, speelbaar en aantrekkelijk voor zowel mannen als vrouwen.

    Hoewel het een medische trainingstool is ziet de game er dus uit als een game en niet als een simulatie van een echte larascopie. Er is zelfs een echte verhaallijn: een meisje dat een scheikundeproject verknald, wordt bijgeschoold door haar oom, de mad scientist. De robots in de game zijn heel klein en wonen in ronde huizen in een aquarium. Helaas laat het meisje een doos modder vallen waar allerlei nare wezentjes uit voortkomen die zich vervolgens tegoed doen aan het ijzer dat in de huizen aanwezig is. De robotjes die de gamer bestuurt moeten de gaten die de monsters in de vloer vreten zo snel mogelijk repareren.

    De actieve hand van de speler neemt het oppakken van objecten en het schroeven voor z’n rekening, maar de passieve hand speelt ook een rol: het perfect stilhouden van de objecten die de actieve hand moet pakken of vastschroeven.

    Als Laning aan het einde van de sessie een korte demonstratie geeft en de controller onthult, schiet de halve zaal overeind om foto’s te maken. Het handvat aan de controller heeft de vorm van een larascopie tool en is opgebouwd uit een wii mote, een nunchuck en een custom build larascopie deel.

    Naar aanleiding van de presentatie heeft zich al een Japans bedrijf gemeld, zeer geïnteresseerd in de “Wii-Medic” van Grendel en co.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img