Na een gruwelijke crunch-time is het spel My Horse and Me eindelijk uit voor Wii en PC in Europa. Jelle van der Beek was als Lead Programmer bij W!Games verantwoordelijk voor de Wii-versie. Hij blikt met ons terug op de tijd dat hij en zijn collega’s 80-urige werkweken draaiden. Soms sliepen ze zelfs op kantoor.
“We waren enorm opgelucht dat de game in een keer door de final submission kwam bij Nintendo. We zijn heel goed geholpen, zowel door Atari als door Nintendo. Ze wilden dat we nog voor de kerst in de winkel zouden liggen. Dat betekende keihard werken in de laatste maanden. Als beginnende studio kun je natuurlijk niet weigeren, dus gingen we maar door.”
“Niet zonder resultaat: op dit moment moet de game alleen nog in Amerika goedgekeurd worden. Gelukkig ligt daar minder druk op, want het spel staat daar gepland voor Q1 2008. We houden ons er nu misschien niet zo mee bezig, maar natuurlijk is het leuk dat My Horse and Me de eerste Nederlandse game voor de Wii is.”
“Onze grootste zorg was de game afkrijgen, op willekeurig welk platform. Ontwikkelen voor de Wii is niet wezenlijk anders dan voor de PS2. Je moet alleen wel alles zelf doen. Echt de techniek in duiken. Nintendo biedt veel minder support dan bijvoorbeeld Microsoft, dat het echt goed aanpakt en de 360 dev kits met alle tools en ondersteuning aanlevert. Om te kunnen ontwikkelen voor de Nintendo Wii moet je echt onder de motorkap duiken en je handen vies maken. Daar houd ik wel van.”
“Wat we nu gaan doen? Als My Horse een succes wordt kan je uitgaan van een vervolg natuurlijk. Maar een aantal mensen hier heeft de paarden intussen wel gezien.” |